Vi enar organisationer som vill främja och stärka kopplingen mellan samhälle & skola
Medverkande i programmet
Professor i pedagogik med inriktning mot ledarskap vid Uppsala universitet
Elisabet Nihlfors
Elisabet Nihlfors är professor i pedagogik med inriktning mot pedagogiskt ledarskap. Hennes forskning rör skolans styrning och ledning med fokus på skolchefen och relationer till nationell och lokal politik, skolledning samt närsamhälle.
Generaldirektör - Skolverket
Peter Fredriksson
Peter Fredriksson är generaldirektör på Skolverket sedan aug 2017. Peter har lång erfarenhet av den svenska skolan, både som lärare i sv/eng, rektor, skolchef och senast som utbildningsdirektör i Södertälje kommun.
Docent och föreståndare förskollärarutbildning Stockholms universitet
Susanne Kjällander
Susanne Kjällander är fil. doktor i didaktik, docent och föreståndare för förskollärarutbildningen på Stockholms Universitet. Hon är utbildad 1-7 lärare med ämneskombinationen Sv-So-Eng. Susanne undervisar också om språk och kommunikation på förskollärarprogrammet samt forskar kring lärande och didaktik.
Fil. doktor didaktik
Stockholms universitet
Cecilia Caiman
Cecilias forskningsintresse handlar om lärande och undervisning för hållbar utveckling inom naturvetenskapsämnenas didaktik. I forskningen arbetar Cecilia främst med att använda och generera didaktiska verktyg och modeller för lärares undervisning.
Hon bedriver forskning runt estetikens roll i den naturvetenskapliga undervisningen där barn och elevers möjligheter till inflytande, agens, kreativitet samt utforskande också behandlas.
Adjunkt vid Uppsala universitet samt författare och lärare
Anne-Marie Körling
Anne-Marie Körling, adjunkt, författare och lärare. Adjunkt vid Uppsala universitet. Författare till en rad artiklar och böcker rörande förhållningssätt, undervisning, bedömning samt läsundervisning och läsfrämjande i skolan. Anne-Marie har fått flera utnämnelser, bland annat Svenska Akademiens Svensklärarpris (2006), Ingvar Lundbergs pris (2018) och Svenska Barnboksakademiens Eldsjälspris (2022).
Förstelärare på Nya Elementar samt ADE och APLS. Apple Education
Mia Hasselblad
Mia Hasselblad är legitimerad SO-lärare och driver bland annat pedagogisk och didaktisk utveckling framåt på Nya Elementar i Stockholm.
Mias fokus på ett värdeskapande lärande gör att eleverna får en högre kunskapsutveckling och att de i större utsträckning når sina kunskapsmål.
Mia är certifierad Apple Professional Learning Specialist samt Apple Distinguished Educator.
2018 blev Mia utsedd till "Årets lärare" i Stockholm Stad för hennes utvecklingsarbete.
Förstelärare i digitalisering, lärare i MA/NO/TK på Skapaskolan, Huddinge
Anders Enström
Anders Enströms unika arbetssätt, perspektiv kring ungas lärande och deras eget skapande, gör inte bara matematiken mer tillgänglig, utan gör den också mer verklig, relevant och begriplig för eleverna.
"Ett mål jag har är att eleverna ska längta tillbaka till skolan när de går hem," säger han.
Anders Enström är förstelärare på Skapaskolan i Huddinge och undervisar i MA/NO/TK och är Apple Distinguished Educator.
Vice ordförande Lärarnas Riksförbund
Svante Tideman
Svante Tideman är förste vice förbundsordförande på Lärarnas Riksförbund och har sedan 2009 varit förbundsstyerelseledamot. Svante är även gymnasielärare på Tullängsgymnasiet i Örebro
Dekan - utbildningsvetenskap, IBL Linköpings universitet
Håkan Löfgren
Håkan Löfgren, filosofie doktor i pedagogiskt arbete och dekan på utbildningsvetenskap, IBL Linköpings universitet
Andre vice ordförande Lärarförbundet
Robert Fahlgren
Robert Fahlgren är andre vice ordförande på Lärarförbundet och har tidigare arbetat som grundskollärare i årskurs 4-9.
Vice ordförande Läromedelsförfattarna
Pia Cederholm
Vice ordförande i Läromedelsförfattarna. Doktorand i didaktik och lärarutbildare vid Uppsala universitet. Leg. ämneslärare, fil.kand. i pedagogik, fil.mag. i utbildningsvetenskap. Författare till läromedel i svenska för gymnasiet.
Grundskolechef Stockholm stad
Peter Bragner
”Det som en vuxen person tycker är en usel chef – varför skulle en sjuåring tycka att det är en bra lärare?”
Peter har lång erfarenhet av svensk skola och har bland annat varit lärare och senare rektor i flertal olika kommuner. Nu är han grundskolechef i Stockholm Stad och ser stora möjligheter och utmaningar framöver, där mycket handlar om professionens samverkan med samhället
Utredare, Sveriges Kommuner och Regioner
Bodil Båvner
Bodil Båvner är utredare på Sveriges Kommuner och Regioner och arbetar med övergripande skolfrågor. Hon har arbetat på SKR sedan 2010 och arbetade innan dess på Utbildningsdepartementet, huvudsakligen med internationella frågor. Kompetensförsörjning i förskola, skola och vuxenutbildning är en av de frågor som Bodil arbetar särskilt med.
Chef för utbildningssektionen på SKR
Maria Caryll
Maria Caryll är chef för utbildningssektionen på SKR och har tidigare jobbat på Utbildningsdepartementet (bitr enhetschef/ämnesråd) och som enhetschef på Skolinspektionen.
Professor i pedagogik vid Stockholms universitet
Ingrid Carlgren
Ingrid är professor i pedagogik vid Stockholms universitet med inriktning mot kunskapskulturer och läroplansteori. Ingrid har tidigare varit rektor för Lärarhögskolan i Stockholm. Ingrid har i sin forskning studerat lärares arbete, yrkeskunskaper och utbildning samt frågor om undervisning och kunskap. Ingrid har även i sin karriär varit tillskyndare av och aktivt drivit frågor om praktiknära forskning och forskarskolor för lärare.
Förskollärare och utvecklingsledare i Uppsala Kommun
Erik Andersson Tahlén
Erik Andersson Tahlén är förskollärare och utvecklingsledare i Uppsala kommun.
Doktorand Stockholms universitet
Lotta Jankell
Lotta jobbar som lärare i geografi, biologi och naturkunskap och är även doktorand vid Stockholms universitet. Hennes forskning är fokuserat kring design av geografiundervisning om komplexa hållbarhetsfrågor. Lotta har också stor erfarenhet som moderator och hon har även arbetat med TV-produktion som programledare och producent på bland annat SVT, UR och TV4.